Sunday, February 3, 2008

Bunga Segar

Seronoknya Mama sebab minggu ini ada jambangan bunga segar sebagai perhiasan di rumah kita. Bunga dari hamper Hari Raya Cina di ofis yang Mama bawa pulang. Rasa segar rumah bila ada bunga kan? Anak Mama pun gatal tangan membelek bunga, sampai kena marah dengan Papa.

Dulu semasa Mama di sekolah asrama, setiap minggu Mama beli bunga ros untuk diletak di dalam bilik Mama. Kalau giliran budak lelaki keluar, Mama tumpang oranglah - selalunya budak lelaki malu nak belikan. Hehehe... Dulu sekuntum bunga ros hanya 50sen. Jadi, tak rasa sakit poket membeli, apatah lagi bunga itu tahan seminggu (bunga dapat panadol!)

Masa anak Mama kecil dan semasa kita tinggal di rumah sewa, Mama ada juga cuba menanam pokok bunga. Tapi selalunya tak sempat berbunga sebab ada saja yang gatal tangan membelek bunga Mama. (Maklumlah rumah kita banyak mainan, jadi budak-budak sebelah selalu datang melawat)


7 comments:

  1. amboi lina, suka kat bunga2 ye? teringat plak, kt rumah akak ni, dok tanam pokok daun je...nk kna cr bunga ros la plak pas ni...
    budak2 lelaki tu takut nk belikan, takut kna kutuk, ade skandal..hehehhe..rindu dok asrama!

    ReplyDelete
  2. memang suka.... nantilah dpt duduk rumah banglo pulak, boleh bercucuk tanam. tapi tak tahu hidup ke tak hehehe...

    rindukan dgn pe'el masa jadi student. Masa di kuantan x minat lagi, sebab 1 bilik share 8 org. Masa di Terendak, sebab bilik ala2 dorm Universiti, saya jadi minah bunga. :p

    ReplyDelete
  3. Lina

    Memang betul bunga segar dan buna plastik jauh bezanya... Saya memang suka sgt sgt sgt bunga segar..tapi harga dia yg tak suka..guano tu??? Kekekeke. Saya macam jun ..byk pokok ada daun aje..sebab sedap mata tgk sepanjang tahun..Kalau berbunga, bila habis..tak lawa dah pokok tu kan.

    Lina..are u ex mrsm ktn??

    ReplyDelete
  4. Kak Aini,
    A'ah, batch 88. Kak Aini ex-ktn ke?

    ReplyDelete
  5. wahaha...gath ex mrsm kuantan pas ni, yg pasti akak la senior..tua dh, huhu...

    ReplyDelete
  6. lina..2-3 ari minggu grammy award..heheh. nnti ambik hadiah kt blog akak lg satu yer...blog masak2 tu.

    ReplyDelete
  7. Jun n Lina..

    Not me..but my dear hubby...too obsess..cam org lain tak sekolah asrama..ha ahhahaha....batch 82-84.kalau tak silap

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...