Wednesday, March 26, 2008

Sudah di Kanazawa

Semalam kita habiskan masa di Ueno. Jalan-jalan tengok bunga sakura di Ueno Park (yang amatlah ramainya orang) dan main bot kayuh di tasik. Nasib baik semalam cuaca elok dan hari pun panas. Petang pula, kita habiskan masa di Asakusa. Rindunya.... Yelah, inilah tempat yang kita tinggal untuk percutian-percutian sebelum ini. Mama nak beli key-chain di Nakamise Dori sebenarnya.

Malam kita makan tempura di Tenya. Kedai itu nampankya penuh dengan Mat Salleh semalam. Tak sesedap dan sehebat kedai tempura yang Aunty Hanny bawa kita makan di Mojiko.

Hari ini kita sampai ke Kanazawa. Semalam bermalam di dalam keretapi. Mama dan Raimie naik Ladies Car, dan Papa pula di gerabak reserved lagi satu. Memang lebih selesa di Ladies Car. Ada selimut. Dan gerabak ini tak sesejuk gerabak lain. Sedap dan nyaman, tapi Raimie (yang tak suka panas) merungut sebab pada dia tempat duduk panas!

Sampai di Kanazawa, hari hujan. Tak boleh nak lebih-lebih berjalan sebab sejuk. Bila dah cerah sedikit, kita ke Kenrokuen. Memang sangat cantik. Subhanallah. Tenang sahaja melihat air mengalir, bunga plum yang mekar (bunga sakura belum lagi). Kalau pergi musim panas, dapat tengok bunga iris ye?

Tak lama juga di sini sebab tengah hari hujan lagi. Jadi lari ke Musium Seni Kontemporari Kanzawa.

Hari ini dapat makan set ikan "kare". Papa dan Raimie makan ikan "saba". Dapat juga menikmati teh hijau bercampur dengan helaian emas (yang popular di Kanazawa) dan juga teh bunga sakura. Petang dapat merasa makan macha ice cream dengan mochi. Kenyang...

Sampai di hotel, tidur sampai pukul 10 malam. Ingat nak tidur sekejap, tapi sedar-sedar dah terlajak.... Raimie belum sedarkan diri lagi. Takpelah, tidur sampai esok pagi.

Esok nak ke Osaka pula. Perhentian terakhir sebelum pulang ke Malaysia. Cepatnya masa berlalu, minggu depan dah kena kerja semula...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...