Monday, November 5, 2007

Anak Tunggal

Sudah banyak kali kenalan bertanya kepada Mama dan Papa kenapa kami hanya ada Raimie seorang.

Pertanyaan- pertanyaan yang acap kali menjurus kepada soalan memberi tekanan (pressure) ini memang selalu Mama dengar.

Bukan Mama dan Papa tidak mahu Raimie beradik, tapi untuk mendapatkan Raimie pun Mama dahulu engkar pesanan doctor (doktor-doktor sebenarnya). Mama rasa tidak adil kalau Mama lakukan yang sama sekarang, terutama kepada Raimie.

Mama harap Raimie tidaklah sesunyi mana. Raimie sekarang pun sudah ke sekolah (tadika). Sudah sibuk dengan rakan-rakan dan tugasan. Di rumah pun, Mama harap Raimie tidak sunyi sebab Mama dan Papa pasti meluangkan masa untuk menemani Raimie bermain dan belajar bersama.

Ramai yang berkata menjadi anak tunggal tidak bagus. Anak tunggal sukar berkongsi dan pentingkan diri sendiri, kata mereka. Mama perhatikan, Raimie tidak kisah untuk berkongsi dan tidak pernah merungut bila teman bermain lebih leka bermain dengan permainan Raimie daripada bermain dengan Raimie (walaupun Mama dapat lihat Raimie menunjukkan riak tidak puas hati).

Hidup punya adik-beradik ataupun sebagai anak tunggal ada pasang surutnya. Mama harap Raimie dapat membesar dengan perasaan Raimie dikelilingi doleh orang-orang yang menyayangi Raimie. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...